یازدهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک

عنوان: پسماند- صفر

۱۷ تا ۲۸ دی ۱۴۰۰

تهران، گالری ایرانشهر

_________________________

یکی از معضلات دنیای مدرن، آلودگی محیط زیستی است. به نظر می‌رسد که از مهمترین مصداق های آلودگی و البته نگران‌کننده‌ترین آن نیز، ضایعات پلاستیکی باشد که تا قرن‌ها قابل تجزیه نیستند. با این حال، تولید و مصرف پلاستیک همچنان ادامه دارد.

تمام زباله‌های تجزیه‌ناپذیری که سالانه در جهان تولید می‌کنیم، تنها ۹ درصد آن بازیافت می‌شود. این یعنی ما هر سال ۹۱ درصد زباله‌هایمان را در زمین تل‌انبار می‌کنیم. تصور کنید اگر هر سال بیش از ۹۰ درصد زباله‌های منزلتان را در محیط خانه نگه دارید، چه اتفاقی خواهد افتاد!

اما در ایران، بیش از ۱۷۷ هزار تن پلاستیک و حدود ۳ میلیون تن کیسه پلاستیکی تولید می شود. از این ۳ میلیون، حتی یک درصد هم بازیافت نمی شود!

جنبش پسماند-صفر می‌خواهد مردم را به تجدیدنظر در مورد رویکردشان نسبت به زباله فراخواند و آنها را تشویق کند تا میزان پسماند تجزیه‌ناپذیری که تولید، دفن، سوزانده یا در آبها رها می‌شوند را به صفر برسانند. در واقع جنبش پسماند-صفر در پی آن است که هر فرد را تشویق کند تا با مشارکت در تولید و مصرف مسئولانه به کاهش پسماند (Reduce)، استفاده مجدد (Reuse) و بازیافت (Recycle) کمک کند و باری از دوش زمین بردارد.

_________________________

نمایشگاه دوره ی یازدهم پرسبوک با موضوع پسماند-صفر، سعی دارد ذهن مخاطب را از وضعیت کنونی زمین آگاه و تاثیرات آن را مورد پژوهش اکولوژیست ها قرار دهد. کنش مخاطب، هنرمند و تاثیرات آن مهمی است که مایلم بر ویژگی این نمایشگاه، بیافزایم.

_________________________

۱۷تا ۲۸ دی ۱۴۰۰

با رعایت پروتکل های بهداشتی

ساعات بازدید: افتتاحیه: ۱۶ تا۲۱

یکشنبه تا چهارشنبه ۱۴-۱۹

پنجشنبه ۱۴ تا ۱۸

جمعه ۱۶ تا ۲۰

شنبه ها گالری تعطیل است

_________________________

تیم اجرایی پرسبوک یازدهم:

کیوریتور این دوره: ندا درزی

کیوریتور بخش خارجی: صنم سامانیان

کیوریتور بخش جنبی: ستاره حسینی

پژوهشگران: پرنیان طوسی، آزالیا شاه نظری

کارشناس پسماند: سجاد حسینی

طراح گرافیک: رضا باباجانی

موشن گرافیک: بی تا عامل

_________________________

ساخت فیلم مستند: استودیو حرف هنر

پارتنر فضای مجازی: پلتفرم پی وست

_________________________

هنرمندان: مهدیه ابوالحسن، مریم اشکانیان، رضا باباجانی، آیدین باقری، هدیه توتونچیان،کیوان پورنصری نژاد، ستاره حسینی، صادق خلیفه، غزال زارع، آرزو زرگر، شرمین شالباف، شایا شهرستانی، فریده عبادی، اسماعیل قنبری، بهنام کامرانی، نرگس محمدیان، سمانه مطلبی، معصومه مهتدی، امیر نصیری، تکتم همتی

_________________________

بخش خارجی: رد پای زندگی؛ مرورى بر آثار هدا زرباف 

هدا زرباف (2020-1982)، هنرمند ایرانی-کانادایی، مجسمه سازى معاصر را با بیش از ٥٠ اثر خود شوكه كرده است. زرباف در طول فعاليت هنرى كوتاه اما تاثيرگذارش نقش حافظه را با استفاده از اقلام يافت شده که ردپای زندگى يك انسان در آنها وجود دارد مجسم كرده، اقلامی مانند: جوراب های دست دوم، ویدئوهای یوتیوب، تیشرت های فرسوده، فیلمهای خانگی، مانیتورهای قديمى، عروسک های یتیم و مبلمان متروکه. او اين اشیای خانگی دور انداخته، فراموش شده – و به ظاهر بی فایده – را با عناصر تازه شکل گرفته كنار هم قرار مي داد تا بيننده را با نوستالژی در یک بافت معاصر روبرو كند

برای پرسبوك، در لایو اینستاگرام، صنم سامانيان (كيوريتور مقيم تورنتو) مروری کوتاه بر تاریخچه ارائه هنر بازیافتی و از عملکرد هدا زرباف به عنوان مثال یاد می‌کند. سامانیان که در طول سال‌ها از نزدیک با زرباف کار کرده، مسیر همکاری خود را با زرباف از طريق چهار مجموعه زیر به نمایش میگذارد

ارواح نرم   ٢٠١٥

أحجام گلدار، مسافران زمان  ٢٠١٦

ما ماشين های تصوير ساز هستيم  ٢٠١٨

عزيزم، من خانه هستم  ٢٠٢٠

_________________________

بخش جنبی: ما طبیعتیم

بر آنيم كه در پرسبوك يازدهم نمايشگاهی مجازي از آثار هنرمندان جوان و پيشرو در زمينه ی موضوعات محيط زيست به نمايش بگذاريم.

اين نمايش به هر چه ديده تر شدن آثار هنرمندان جوان در فضای پسا كرونا كمك خواهد كرد تا اينكه اين هنرمندان و فکرهای نو جوی شان در معرض ديد جامعه ی هنری قرار گيرند.

اين آثار در بهمن ماه ١٤٠٠ در صفحه ی مجازی پرسبوك به نمايش درخواهند آمد.

 


فایل نهایی PDF یازدهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک که در سه بخش برگزار شد…

دانلود فایل PDF یازدهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک

پرسبوکپسماند

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!