ششمین سالانه هنر معاصر پرسبوک | از طبیعت زدایی تا “طبیعی” زیستی | ۱۳۹۵

فراخوان ششمین دوره سالانه هنر معاصر پرسبوک با محوریت موضوعی اهمیت محیط زیست، منتشر شد.

به گزارش دبیرخانه این سالانه،سال ١٣٩۴ برای ششمین دوره ی پیاپی سالانه ی هنرمعاصر پرسبوک برگزار می گردد. آغاز این دوره بر پایه ی تمرکز و ثاثیر علم بر هنر و نیاز زیست محیطی برنامه ریزی شده است.
محدودیت رسانه ای در حیطه ی تجسمی این دوره وجود نداشته و هنرمندان با محوریت موضوعی آثار خود را از طریق ایمیل به دبیرخانه ی سایت پرسبوک ارسال می کنند.
هیات داوران این دوره از میان آثار، برگزیدگان دوره ی ششم را معرفی خواهند کرد.

طراح سالانه وبنیان گذار پرسبوک: ندا درزی
دبیر سالانه : پاملاکریمی
مشاوران : تورج خامنه زاده، پاملا کریمى، بهنام کامرانى
داوران : آلیس استپانیان، بهرنگ صمدزادگان، پاملا کریمى
طراح گرافیک: رسول کمالی

موضوع سالانه ی ششم:
از طبیعت زدایی تا “طبیعی” زیستی
در “بهار خاموش” (۱۹۶۲) —کتاب پرآوازه زیست شناس آمریکایی ، ریچل کارسون—برای اولین بارنتایج سوء استفاده و دستکاری انسان در محیط زیست به چالش گرفته شد. این نگرش با اینکه در زمان خود بی سابقه بود، پایه گزار مکتب مطالعاتی خاصی شد که امروزه یکی از مهمترین موضوعات پژوهش محیط زیست—هم در عرصه علم و هم در امور جامعه شناختی—تلقی میشود. آیا میتوان انسان را از طبیعت جدا کرد و یا اینکه به راهکارهایی صلح‌جویانه تر در باب دخل و تصرف انسان در طبیعت رسید؟ در عصر کنونی معضلا ت ناشی از دخل و تصرف انسان در محیط زیست از آنچنان اهمیتی برخورداراست که حتی توجه هنرمندان را نیز به خود جلب کرده است. یکی از دغدغه های اصلی آنها این است که به تخیل پردازی در باب این جدایی (و یا همزیستی صلح‌جویانه ) بپردازند. در سالهای اخیر موضوع دخل و تصرف انسان در محیط زیست خاور میانه و ایران نیز به یکی از موضوعا ت داغ روز تبدیل شده است. با این وجود هنرمندان منطقه کمتر به این موضوع پرداخته ند و این در حالیست که در طول تاریخ, طبیعت (از گل و گیاه گرفته تا آب و باد و خاک و آتش) جایگاه والایی در شعر و ادبیات و معماری و هنرهای تجسمی خاور میانه داشته است. چگونه مى توان این دیدگاها را بازبینی و احیاء کرد؟ و اگر نه، از چه زوایای دیگری باید منابع طبیعی را در عرصه هنرارج نهاد؟ هنرمند امروز با چه شگردهایی میتواند مخاطبان خود را متوجه اهمیت حفظ و بازپروری منابع طبیعى مناطق متعدد فلات ایران و خاور میانه کند؟ چطورمى توان دخل و تصرف مردمان خاور میانه را در محیط زیست‌شان به چالش کشید؟ آیا تطبیق دیدگاه‌های هنرمندان زیست محیطى غربی معاصر می‌تواند برخورد مناسبی برای ما باشد؟ یا اینکه هنرمند خاور میانه (یا ایران) باید از مواضع دیگری مساله را برای بینندگان خود تشریح و بازبینی کند؟ سالانه ى امسال محل نشان دادن دیدگاه هاى گسترده و متنوع به این پرسش هاست. ما از هنرمندان عکاس،نقاش، مجسمه ساز، مولتی مدیا (همچون ویدئو و دیجیتال آرت) و اینستالیشن دعوت میکنیم که موضوع محیط زیست را در ایران و خاور میانه در آثارهنری خود به تصویر، تمجید، تشریح و چالش بکشند.

امتیاز برگزیدگان نهایی:
اهدای تندیس و لوح تقدیر به برگزیدگان برترهیات دواران
اهدای یک تندیس و لوح تقدیر به منتخب بنیان گذار پرسبوک
برگزیدگان برتر در وب سایت پرسبوک مورد حمایت قرار خواهند گرفت
نقد و تحلیل آثار برگزیده

persbook

شرایط ارسال آثار به ششمین دوره ی پرسبوک:

هر هنرمند می تواند حد اکثر سه اثر برای شرکت در سالانه ارائه کرده وتصاویرآثارش را (حداقل یک مگا پیکسل و dpi٣٠٠) به ایمیل دبیرخانه ی پرسبوک ارسال نماید: [email protected]
هنرمندان می بایست فرم ثبت نام خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی تکمیل کنند وبه پیوست آثار ارسالی ارائه کنند : عکس غیر پرسنلى و محجبه براى بانوان ، سال و محل تولد، میزان تحصیلات، فهرست نمایشگاه های انفرادی و گروهی .
• آثار ارائه شده حتما از سال ١٣٩٠ به بعد خلق شده باشند و برای اولین بار به نمایش درآمده باشند، در غیر اینصورت پرسبوک از پذیرش آثار معذور خواهد بود.

شرایط شرکت در ششمین دوره ی پرسبوک:
• هنرمندان ایرانى از هر نقطه ی جهان می توانند در سالانه شرکت کنند.
•حمل و نقل آثار بر عهده ی هنرمندان است
• آثار ارائه شده به سالانه، محدودیتی در زمینه ی رسانه ندارند و هنرمندان می توانند آزادانه از هر رسانه ای برای خلق آثار خود استفاده کنند.
•در مواردی که اجرا و ارائه ی اثر نیازمند بودجه ای باشد (اینستالیشن، پرفورمنس ، ویدئو آرت و…) هزینه های احتمالی به عهده ی هنرمند است
• درصورت چاپ کاتالوگ، کتاب یا بروشور های تبلیغاتی، حق انتشار آثار در اینترنت و موارد مشابه متعلق به سایت پرسبوک و حامیان است.
•آثار ارسالی مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران پذیرش می گردد.

تقویم اجرایی:
مکان برگزاری: فرهنگسرای نیاوران
شروع ارسال آثار : ٢۵شهریور
پایان ارسال آثار٣٠: آبان
اعلام اسامی پذیرفته شدگان١۵: دی
زمان برپایی نمایشگاه : اردیبهشت ١٣٩۵

برگزیدگان این دوره

گالری پرسبوک ششم

دوره‌‌های پرسبوک

دیدگاهتان را بنویسید